Ouderensoos

Sjoelen
De soos is een gezellige bijeenkomst van senioren (55+) voor zowel kerkleden als niet-kerkleden.
Lang geleden (in 1978) kreeg een groepje mensen van de kerk er behoefte aan om elkaar buiten de kerkdienst te ontmoeten en gezellig bezig te zijn.
Dat dit een succesvolle gedachte is geweest, bewijst het feit dat we nog steeds bestaan.

Wilt u eens een kijkje komen nemen, dan bent u van harte welkom!
Iedere dinsdagmiddag van 14.00 – 16.00 uur in de Pastorije. Af en toe komen is natuurlijk ook prima!
We beginnen met koffie/ thee en daarna komen de spelletjes op tafel.
Maar voor creativiteit zoals kaarten maken of handwerken is ook gelegenheid.
Aan de christelijke feestdagen wordt aandacht besteed en de Kerstviering wordt samen met de PCOB georganiseerd. Er is aandacht voor elkaar bij vreugde en bij verdriet.

Mevr. J. van der Kruijk (voorzitter)
Tel.: 0165 - 311912

Mevr. W. Ros (vice - voorzitter)
Tel.: 0165 - 315851
{/slider}

Breien voor Nepal.

De stichting Tamsarya is opgericht door Trees van Rijsewijk.
Volgend jaar bestaat ze al 30 jaar. De stichting heeft in al die jaren gezorgd voor: basisscholen, internaat, huishoudschool, technische school en opleiding voor vroedvrouwen.
Door deze basiskennis kunnen de kinderen doorstuderen.

Inmiddels zijn dankzij de stichting Tamsarya al artsen en vroedvrouwen aan het werk vooral in de bergdorpen.
Ook onderwijzers keren vaak terug van leerling naar leerkracht. Dit is een korte samenvatting van de werk wijze van de stichting. Om u te laten weten wat wij doen voor deze stichting het volgende.

Door de hoeveelheid wol die Boukje had, dachten we : wat moeten we daarmee doen? Een goed doel zoeken. Even googlen en we kwamen op Tamsarya in Amsterdam, hebben contact gemaakt en gevraagd wat wij kunnen doen voor hen met al die wol. Nou, het antwoord was: graag truien breien, want vooral in de winter is het koud en verwarming is er niet, zeker niet in de huizen.
Het gevolg is dat wij elk , Boukje en Nely, gemiddeld 2 truien per maand breien met bijpassende muts. Allemaal verschillend, want ieder kind is een individu.

Het is soms zo koud dat ze met de trui en muts slapen. Vanaf dat we begonnen zijn, blijft de wolvoorraad groot, want we kunnen het niet laten om leuke kleurrijke wol te kopen, zo blijven we bezig. En bij iedere trui die we breien zien we een blij kindergezicht.

Doordat we tijdens de Seniorensoos breidden, ging Matty Reitsma ook mee breien en heeft ze een breiclubje uit Sprundel ook enthousiast gemaakt. Daardoor krijgen de kinderen van de Kumarischool warme truien en spencers en omdat de voorraad soms zo groot is, deelt Trees ze ook uit in de bergdorpen. De truien worden bij ons en Matty thuis opgehaald door Trees en ze neemt ze zelf mee naar Nepal. Er komen daardoor geen extra kosten voor transport bij en weet je zeker dat ze goed aankomen.

We krijgen altijd reactie want ze stuurt foto’s van de kinderen en van het uitdelen.
Naar aanleiding van het fijne contact met Tamsarya hebben wij ieder 2 kinderen financiëel geadopteerd; de kinderen worden daardoor gevoed, gekleed en krijgen onderwijs.
De Stichting heeft het hoofdkantoor in Amsterdam en heeft naast het bestuur ook een medisch adviseur.

We krijgen elk jaar een jaarboekje met een financieel overzicht wat er prachtig uitziet.
Wij raden u aan om eens te kijken op het internet naar www.Tamsarya.nl want het is te veel om op te noemen wat ze allemaal doen. Daar staat onder "video" een filmpje van het breien van ons en Matty.

Boukje van der Weijden en Nely Schols

Nepal DSC 0320 Medium Small