Logo kerkbalans 2021

In januari 2024 wordt de actie Kerkbalans gehouden van 13 t/m 27 januari, met als thema:
“Geef vandaag voor de kerk van morgen”.
Wat betekent de kerk voor u? Dat is best een spannende vraag. Ook als u geen regelmatige bezoeker bent, kan onze kerk een plek van betekenis voor u zijn.

Onze kerk is een plek om te vieren, zoals met Kerst en Pasen of bij een doop of huwelijk. Er worden soms culturele activiteiten georganiseerd, van lezing tot concert. Voor veel mensen is de kerk ook een plek om rust te vinden en te gedenken. Bij een overlijden of bij een andere ingrijpende gebeurtenis in uw leven of in uw omgeving. Verder is onze kerk actief betrokken bij projecten zoals de kledinginzameling, Schoenmaatjes, (oogst-) maaltijden, Tafeltje dek je, de Woestijnroos, hulpdiensten aan ouderen en zieken en vele andere activiteiten.

Vindt u onze kerk ook een plek van betekenis, voor uzelf, voor anderen? Want dat willen we graag zijn, én blijven. Omdat de kerk geen subsidies krijgt, is zij financieel afhankelijk van de bijdragen van haar leden. Daarom vragen wij u om ons te steunen met een vast bedrag per maand of jaar, of met een eenmalige gift. Ook kleine bedragen zijn van harte welkom en helpen mee.

Dankzij uw financiële steun kan onze kerk blijven bestaan, want onze predikanten, activiteiten, gebouwen kosten ook geld.

Uw bijdrage komt uitsluitend ten goede aan de plaatselijke kerk, zodat onze kerk kan blijven voortbestaan. Dat kunnen we natuurlijk ook niet zonder de inzet van vrijwilligers, want is kerk-zijn niet juist samen met andere mensen je geloof belijden en beleven?

Belastingvoordeel en giftenaftrek

U kunt uw financiële bijdrage als periodieke gift geven. Het is aantrekkelijk omdat een periodieke gift volledig is af te trekken van de belastingaangifte.
‘Normale’ giften zijn ook in mindering te brengen, maar daarvoor geldt een drempel van 1% (minimaal € 60,--) en een maximum 10% van het verzamelinkomen.
Bij een periodieke gift gelden die grenzen niet. Daardoor krijgt u van de belastingdienst meer geld terug.
Dit voordeel kunt u ten goede laten komen aan uw kerk. Zo kunt u meer geven zonder dat het u meer kost.

Het belastingvoordeel van de giftenaftrek is afhankelijk van de hoogte van inkomen en van leeftijd en varieert van 24,5% tot
31% in het jaar 2024.

De Kerkbalansflyer vindt u hier.

Voor verdere informatie zie de website van de Belastingdienst.

Zoals u wellicht bekend zal zijn, kunnen niet alle giften in aftrek worden gebracht voor de inkomstenbelasting.

Er zijn grenzen aan deze giftenaftrek gesteld. Zo zijn alleen giften aan ANBI’s (Algemeen Nut Beogende Instelling) aftrekbaar.
En dan nog slechts voor zover zij op jaarbasis € 60 en 1% van het drempelinkomen van u en uw eventuele fiscale partner te boven gaan.
De aftrek bovendien kan nooit meer zijn dan 10% van het drempelinkomen.

Verder is het noodzakelijk dat u kunt aantonen dat de gift daadwerkelijk is verstrekt.
Dit is mogelijk door overschrijving per bank of giro, of door middel van een kwitantie als er per kas is betaald.
Ook uw bijdrage aan de aktie Kerkbalans is een gift die opgevoerd kan worden in uw aangifte.

De grenzen van 1% en 10% zijn te ontwijken door een “periodieke gift” met de kerk overeen te komen. Uw gift is een periodieke gift (die stopt uiterlijk bij het overlijden van de gever) als:
- u de gift hebt laten vastleggen;
- u regelmatig (minstens 1 keer per jaar) bedragen overmaakt naar de ANBI vereniging die in de notariële akte of schriftelijke overeenkomst wordt genoemd;
- deze bedragen steeds ongeveer even hoog zijn;
- u deze bedragen minimaal 5 jaar achter elkaar overmaakt naar dezelfde instelling of vereniging.

De schriftelijke overeenkomst kan nu ook kosteloos via de administrateur van onze gemeente afgesloten worden, zowel voor de kerkelijke gemeente als voor de diaconie.

Informatie en formulieren hiervoor kunt u opvragen via het e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van naam, adres en woonplaats.