Profiel kerkelijke gemeente

De Protestantse Gemeente te Oudenbosch c.a. (cum annexis = met bijbehorende plaatsen) omvat, zoals hiervoor is aangegeven, de plaatsen Oudenbosch, Bosschenhoofd, Zegge, Rucphen en Schijf.

Met de Protestantse Gemeente Oud-Gastel & Kruisland vormt de gemeente een combinatie die de beschikking heeft over 1 fulltime predikantplaats.
De huidige predikant is ds.Charlotte Inkelaar- de Mos, zij werkt voor 80%.

De gemeente is gelegen in de kerkregio Noord-Brabant en Limburg van de Protestantse Kerk in Nederland en is onderdeel van de Classis West-Brabant. In 2005 is bij besluit van de Classis West-Brabant de gemeente aangemerkt als Protestantse Gemeente.

De gemeente beschikt over een pastorie aan de Fenkelstraat 26 (Rijksmonument, gebouwd in 1562) en over een kerkgebouw aan de Fenkelstraat 24 (gemeentelijk monument, Waterstaatskerkje gebouwd in 1819) met achter de kerk aangebouwd een consistorie.

Ook beschikt de gemeente sinds 2009 over een activiteitencentrum “De Pastorije”, gevestigd aan Fenkelstraat 28.
Dit centrum doet dienst als ontmoetingsplaats voor de kerkbezoekers na de zondagsdienst, collegevergaderingen, soos (voor ouderen) en een brede diversiteit aan overige activiteiten.

Nadere informatie over de Protestantse Gemeente te Oudenbosch is na te lezen in de volgende bronnen: